Deprecated: Return type of Twig\Node\Node::count() should either be compatible with Countable::count(): int, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice in /home/eneco/domains/jaarverslag2020.eneco.nl/public_html/wp-content/plugins/timber-library/vendor/twig/twig/src/Node/Node.php on line 213

Deprecated: Return type of Twig\Node\Node::getIterator() should either be compatible with IteratorAggregate::getIterator(): Traversable, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice in /home/eneco/domains/jaarverslag2020.eneco.nl/public_html/wp-content/plugins/timber-library/vendor/twig/twig/src/Node/Node.php on line 221
Veiligheid klant en medewerker voorop tijdens covid-19 - eneco2020
Veiligheid klant <br>en medewerker <br> voorop tijdens covid-19

Veiligheid klant
en medewerker
voorop tijdens covid-19

Veiligheid klant <br>en medewerker <br> voorop tijdens covid-19

Ook voor de monteurs van Eneco heeft het covid-19 virus impact op hun werkzaamheden. Daarbij staat de veiligheid van zowel klant als medewerker uiteraard voorop. Energie is een primaire behoefte, dus veel werkzaamheden moeten ook ten tijde van het coronavirus gewoon doorgaan. Denk bijvoorbeeld aan installatiewerkzaamheden, onderhoud en het verhelpen van storingen.

Ook tijdens corona kunnen klanten rekenen op Eneco

Tijdens de eerste lockdownperiode was het echt even goed puzzelen voor Eneco. Er waren veel vragen die beantwoord moesten worden. Onze klanten hadden de nodige vrees om eventueel via onze monteurs met corona besmet te raken en vice versa ook natuurlijk. Kortom, dit vroeg om een structurele oplossing. Er is toen een speciaal covid-19 team voor de Eneco monteurs opgericht en die heeft heldere protocollen in het leven geroepen. Uitgangspunt hierbij was enerzijds het strikt volgen van de richtlijnen van de overheid en het RIVM en anderzijds de voortgang van de bedrijfskritische processen. Daarbij zijn kantoorwerkzaamheden zoveel mogelijk vervangen door thuiswerken, maar met strenge maatregelen kunnen noodzakelijke werkzaamheden bij de klant of op locatie wel doorgaan.’

1,5 meter afstand

Voorkomen beter dan genezen
Er zijn protocollen opgesteld voor elk denkbare situatie. Dit voorkomt onduidelijkheid. Onze maatregelen beginnen met een gezondheidscheck. Met warmtecamera’s kunnen medewerkers een eerste controle op koorts doen en op het moment dat een medewerker ziekteverschijnselen heeft, of deze vermoed, wordt er meteen een coronatest gedaan. Omdat voorkomen beter is dan genezen, nemen alle Eneco-monteurs de geldende maatregelen strikt in acht. Hier wordt door leidinggevenden ook actief op toegezien. Bijvoorbeeld het houden van 1,5 meter afstand, het werken met speciale handschoenen, het zoveel mogelijk vermijden van gezamenlijk reizen en het gebruik van een mondmasker waar dat wenselijk of verplicht is. Waar vraagtekens zijn of medewerkers (mogelijk) geconfronteerd worden met corona, wordt altijd getest en wordt er niet gewerkt tot de uitslag bekend is. Elke vorm van groepsvorming of fysiek overleg wordt bovendien zoveel mogelijk vermeden.

Mondkapjes verplicht

Icon

Klantbezoek blijft mogelijk: meer hygiëne dan ooit
Bij klantbezoek wordt uiteraard streng rekening gehouden met het risico van covid-19. Er gelden zeer strikte maatregelen waarvoor alle monteurs een speciale instructie hebben gevolgd en er worden bijvoorbeeld extra persoonlijke beschermingsmiddelen ingezet. Contact wordt door ons altijd vermeden. Wat wel opvalt, is dat consumenten soms toch te dichtbij komen. Dat is niet goed natuurlijk en dan wijzen wij hen ook op hun verantwoordelijkheid. In het algemeen geldt dat onze monteurs hun handen echt ‘kapot’ wassen, zoals premier Rutte ook aangaf tijdens een van zijn persconferenties. Er is meer hygiëne dan ooit. Dankzij deze maatregelen kan Eneco ook ten tijde van covid-19 garanderen dat onze klanten kunnen rekenen op een naadloze dienstverlening en levering van energie.

Geen groepsvorming

Tweede natuur

Koen van Vliet, is werkzaam is als installatiemonteur in het team Utrecht. ‘Het was natuurlijk flink schrikken in het begin toen corona er opeens was’, zegt hij. ‘Sommige klanten waren bang voor besmetting, maar wij ook. Gelukkig kregen we meteen heldere instructies en echt een hele lading aan reinigingsmiddelen en mondkapjes. Inmiddels is het bijna een twee natuur geworden: niet met collega’s in een auto reizen, afstand houden, mondkapje op, niet met klanten de meterkast van nabij bekijken, speciale handschoenen aan, handen continue reinigen en meer. Wat opvalt is dat we zelfs al het gereedschap extra reinigen. Dat moeten we als corona er niet meer is ook aanhouden’, besluit Koen.