Deprecated: Return type of Twig\Node\Node::count() should either be compatible with Countable::count(): int, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice in /home/eneco/domains/jaarverslag2020.eneco.nl/public_html/wp-content/plugins/timber-library/vendor/twig/twig/src/Node/Node.php on line 213

Deprecated: Return type of Twig\Node\Node::getIterator() should either be compatible with IteratorAggregate::getIterator(): Traversable, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice in /home/eneco/domains/jaarverslag2020.eneco.nl/public_html/wp-content/plugins/timber-library/vendor/twig/twig/src/Node/Node.php on line 221
13.000 zonnepanelen geïnstalleerd - eneco2020
Bol.com: <br>13.000 <br>zonnepanelen <br> geïnstalleerd

Bol.com:
zonnepanelen
geïnstalleerd

Bol.com: <br>13.000 <br>zonnepanelen <br> geïnstalleerd

Alle gebouwen van bol.com in Nederland en België draaien inmiddels volledig op groene stroom. Een laatste onderdeel van deze transitie is de installatie van ruim 13.000 zonnepanelen door Eneco op het dak van het nieuwe fulfilmentcenter van bol.com in Waalwijk.

Bol.com is het grootste online retailplatform van de Benelux. Met meer dan 30 miljoen artikelen biedt bol.com de ruimste keuze in assortiment en bezorgopties in de Benelux en bedient het een snelgroeiend netwerk van circa 12 miljoen klanten. Ruim 2.300 Nederlandse en Belgische medewerkers zorgen voor een optimale (logistieke) dienstverlening en zo’n 40.000 lokale ondernemers verhandelen hun deels lokale producten via het bol.com-platform.

Klimaatneutraal online shoppen in 2025

Bol.com heeft de ambitie om het elke dag beter te doen: van het zo zuinig mogelijk verpakken en bezorgen van pakketjes tot het gebruik van 100% duurzame en lokale wind- en zonne-energie in alle gebouwen van bol.com. Bol.com streeft naar klimaatneutraal winkelen in 2025, wat betekent dat ze hun directe voetafdruk willen terugbrengen tot 0 gram CO2-uitstoot per pakket. Met het duurzame assortiment van ruim 14.000 duurzame artikelen kunnen klanten nu al een bewuste keuze maken en in 2022 zal voor elk artikel een duurzamer alternatief in het assortiment aanwezig zijn. Samen met hun netwerk van leveranciers, verkooppartners, collega’s en miljoenen klanten maakt bol.com het duurzame leven van consumenten een stukje makkelijker.

Ambitie bol.com:

Directe voetafdruk van

0 gram

CO2-uitstoot

per pakket in 2025

Duurzame energiecirkel gesloten

Het huidige fulfilmentcenter in Waalwijk draaide al volledig op lokale groene stroom van windmolens van Eneco, die direct naast de warehouses in Waalwijk staan opgesteld. Ook de laatste locaties van bol.com zijn hier nu omgeschakeld, waardoor alle kantoren, datacentra en warehouses 100% procent hernieuwbare energie gebruiken. Als laatste stap in deze transitie zijn er 13.000 zonnepanelen op het dak van het nieuwe fulfilmentcenter geïnstalleerd. Hiermee is de duurzame energiecirkel van bol.com gesloten, een belangrijk stap op weg naar 0 gram CO2-uitstoot per pakket in 2025.

Samenwerking met Eneco

Voor de verduurzaming van de energievoorziening startte bol.com een samenwerking met Eneco. De samenwerking startte in januari 2017 met de inzet van windenergie afkomstig uit het Eneco-windpark in Waalwijk en is de afgelopen maanden uitgebreid met zonne-energie op het dak van het nieuwe fulfilmentcenter. Per jaar wekt dit zonnecellendak circa 4 GWh aan energie op, wat gelijkstaat aan het jaarlijkse energieverbruik van circa 1.200 huishoudens. Bol.com gaat deze groene stroom onder meer gebruiken voor liften, verlichting, automatische deuren en de orderpickmachines, transportbanden, inpakmachines en sorteersystemen, die er straks voor zorgen dat er wel een half miljoen pakketjes per dag door het enorme gemechaniseerde fulfilmentcenter kunnen gaan.

Zonnepanelen

Zonnepanelen

Continu duurzaamheidsstappen maken

Vincent Weijers, Directeur Logistiek & Operatie bij bol.com: ‘Dit is een belangrijke mijlpaal voor onze verduurzaming, immers het energieverbruik in onze gebouwen maakt een substantieel deel uit van onze totale CO2-uitstoot. Door volledig om te schakelen op zonne- en windenergie komt het halen van onze ambitie voor 2025 weer een stap dichterbij. Natuurlijk is er nog veel werk te doen, maar we zetten continu stappen om duurzamer te ondernemen.’