Deprecated: Return type of Twig\Node\Node::count() should either be compatible with Countable::count(): int, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice in /home/eneco/domains/jaarverslag2020.eneco.nl/public_html/wp-content/plugins/timber-library/vendor/twig/twig/src/Node/Node.php on line 213

Deprecated: Return type of Twig\Node\Node::getIterator() should either be compatible with IteratorAggregate::getIterator(): Traversable, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice in /home/eneco/domains/jaarverslag2020.eneco.nl/public_html/wp-content/plugins/timber-library/vendor/twig/twig/src/Node/Node.php on line 221
Wereldprimeur: slim laden van elektrische auto’s - eneco2020
Wereldprimeur: <br> slim laden van <br> elektrische auto’s

Wereldprimeur:
slim laden van
elektrische auto’s

Wereldprimeur: <br> slim laden van <br> elektrische auto’s

Eneco eMobililty neemt samen met GreenFlux en Royal HaskoningDHV deel aan een wereldprimeur op het gebied van laden van elektrische auto’s. Het kantoor van RoyalHaskoningDHV is de eerste locatie ter wereld waar elektrische auto’s slim worden geladen door middel van machine learning. De laadpalen worden beheerd Eneco eMobility, met slimme laadtechnologie van GreenFlux.

Door het groeiende aantal elektrische auto’s zijn ook meer laadpalen bij kantoorpanden nodig. Dat vraagt ook hoge investeringen in elektrische installaties omdat elektrische auto’s veel stroom nodig hebben. Door het toepassen van slimme laadtechnologie kunnen deze investeringen worden beperkt, door ervoor te zorgen dat niet alle elektrische auto’s tegelijkertijd worden geladen. Dankzij deze innovatie, ontwikkeld door GreenFlux en voor het eerst ingezet door Eneco eMobility voor het hoofdkantoor van Royal HaskoningDHV in Amersfoort. Hierdoor kunnen er tot drie keer zoveel voertuigen op dezelfde elektrische infrastructuur tegelijkertijd laden.

3 keer zoveel laadvermogen

uit hetzelfde beschikbare installatievermogen.

Icon

Machine learning

Het innovatieve hiervan is dat machine learning wordt gebruikt om te bepalen hoe laadlocaties fysiek zijn bedraad, gegevens die normaliter onvolledig en onbetrouwbaar zijn. Bij Royal HaskoningDHV bepaalt een slim algoritme hoe elektriciteitskabels op elk afzonderlijk laadstation zijn aangesloten. Zo wordt de bestaande elektrische infrastructuur optimaal gebruikt. Lennart Verheijen, Head of Innovation bij GreenFlux: ‘Nu dit onderdeel is getest en bewezen, kunnen we met slimme data extra functionaliteiten toevoegen. We kunnen dezelfde technologie gebruiken om te voorspellen hoeveel energie een auto nodig heeft. Ook kunnen we de vertrektijd van de berijder inschatten. Met dit soort informatie kunnen we het laden nog verder optimaliseren.’

Living Lab